Rabu, 30 Mei 2012

MeOw.. MeoW~~


Pada suatu hari, Rasulullah pulang ke rumah membawa bubur untuk Aisyah. Ketika sampai di rumah, Aisyah sedang bersolat. Selesai bersolat, Aisyah terlupa tentang bubur tersebut. Kemudian, datang seekor kucing lalu memakan bubur tersebut. Ketika melihat bubur dimakan oleh kucing, Aisyah membersihkan bahagian yang disentuh oleh kucing dan memakan lebihannya. Lalu Rasulullah SAW bersabda, " Ia tidak najis, ia binatang yang berkeliling. " Aisyah pernah melihat Rasulullah berwuduk dari sisa jilatan kucing (HR Al-Baihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni). 

Hadis ini diriwayatkan oleh Malik, Ahmad dan imam hadis yang lain. Sebab itulah kucing ni haiwan yang suci dan menjadi haiwan kesayangan Rasulullah. 

Saya lak jenis yang pantang nampak kucing...sbb kucing sangatlah comey..mcm teddy bear lak.. walaupun saya ni jenis yg alergik dgn bulu kucing (kuat bersin ble main kucin) tapi ttp suka jugak men kucing.. dekat rumah ni siap ada rumah kucing lagi..dulu bilangan kucing dekat rumah ni dah mencecah angka 20 ekor..tp mungkin disebabkan terlalu ramai utk hidup dalam umah yang sempit 2..byk yang mati disebabkan oleh jangkitan.. skrg ni ade lebih kurang 12 ekor je.. tp de 3 mak bunting dalam 2..nanti meriah lah balik bangsal kucin kami.. 

Sebenarnya nk bela kucing ni perlukan kos yang tinggi...yelaa kna beli maknan g..dh la kucing2 kami ni 'mengada' xmau makan nasi..nak mknan yang mahal jee.. pas2 pasir kucing..sabun mandi dan barang2 kelengkapan yang lain.. 1 hal g..kna kerap bg mndi kucing..law x nnt jadi tempat himpunan kutu2 semalaysia.. masalahnyaa.. sgtlah susah nk mandikan kucing..mcm nk g berperang..kna siap pkai sarung tangan suma..sbb takut kena cakar..hehe.. 

okey.. tgk la koleksi gambar2 kucing kat bawah ni.. kucing2 ni aktif..so sgt susah nk tangkap gambar dorg.. asyik blur jee...

Si Bubu time kecik..skrg da besauu  :-)

bergurau senda dgn abg :-)

muat2 je Mr Oyen duk dalam bekas ni

ni bru sikit..de lagi yg tak masuk gambar

macam2 gaya :-)

lihat luka di badan si hitam 2.. gara2 bergaduh 


brono dalam kenangan :(


p/s : akan diupdate lagi gambar2 kucing dari masa ke masa... :-)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan